ה"אני מאמין" שלנו....במערכת החינוך בכפר גליקסון מתחנכים ילדי הקיבוץ ומצטרפים אליהם ילדים מהישובים השכנים , על בסיס מקום פנוי במערכת, בתנאים דומים של קבלה ללא תנאי עפ"י צרכיהם ההתפתחותיים בסביבה אקולוגית כפרית ולאור ערכי התרבות של הגישה הקיבוצית.
תפיסה זו מעוגנת בגישה הוליסטית הרואה את הילד בשלמותו שחינוכו מקיף רבדים רגשיים חווייתיים, אישיים ובין אישיים, ערכיים, מוסריים וחברתיים - התנהגותיים.
ה"אני מאמין" שלנו מבוסס על ההנחה שלילדות המוקדמת חשיבות מכרעת בהתפתחות הילד ושעל מערכת חינוך לספק תנאים אופטימאליים להתפתחות אישיות תקינה כבסיס להמשך חייו. בהתאם לכך אנו שמים דגש רב על הזיקה בין הילד ובין סביבתו החינוכית (האקולוגיה).
חשוב לציין שאת בתי הילדים שלנו מאחדת תפיסה חינוכית, הגישה ההתפתחותית, ו"שפה" אחידה ודומה מבית התינוקות ועד לגן. הילדים מתנסים וחווים באמצעות החושים, וכך לומדים, ויוצרים מושגים על הסביבה המקיפה אותם.
מערכת הגיל הרךמתוך הכרה בייחודיות של מערכת חינוכית הוספנו למערכת הניהול תפקיד נוסף של יעוץ והדרכה פדגוגית שמטרתה שיפור מתמיד של איכות מערכת החינוך שלנו, ע"י ישיבות צוות, השתלמויות, תצפיות, ליווי והדרכה. כמו כן בכל בתי הילדים עובדים צוותים מיומנים ומקצועיים כאשר כל בית מנוהל ע"י גננת או מחנכת לגיל הרך. אנו משתדלים לבנות צוותים קבועים ויציבים אך לעיתים מסיבות שונות יש תחלופה במהלך השנה או בסופה. המעבר מבית ילדים אחד לשני מתבצע פעם בשנה – בתחילת ספטמבר. אנו רואים חשיבות בקיום קבוצות עפ"י שנתוני לידה (ולא עפ"י התפתחות).
סדר יוםלכל קבוצת גיל, סדר יום המותאם לגיל הילדים. סדר היום מובנה וקבוע, מתוך ידיעה שקביעות נותנת בטחון. סדר היום נקבע ע"י הגננת. התכנים והפעילויות שמרכיבים את סדר היום גם הם מותאמים לצרכים ההתפתחותיים של הילדים והם מושפעים מסביבת החיים, מעונות השנה, ממבנה הגן והחצר וסביבת הקיבוץ כולו. השמירה על סדר היום מתחילה עם הגעה לגן משעה 07:00 . סדר היום כולל מגוון פעילויות אשר לתפיסתנו מקדמות את התפתחות הילד כיחיד וכחלק מקבוצה (מוזיקה, תנועה, מחזור, טיול, חצר, התנסות בחומרים, משק בית, מפגשים, ארוחות ועוד...). סדר היום בגנים הצעירים כולל גם מנוחת צהריים שתפקידה לתת לילד מנוחה פיזית ונפשית כדי לאסוף כוחות מחודשים להמשך היום. יום הפעילות מסתיים בשעה 16:30 בדיוק!
סביבה חינוכיתכאמור, אנו בונים את הסביבה החינוכית של הילדים בהתאם לצרכים ההתפתחותיים הייחודיים של כל יחידת גיל. מתוך ראיית חשיבות ההתנסות החושית- תנועית להתפתחות הרגשית המוטורית והקוגניטיבית של הילדים. קיימת בכל יחידת גיל חצר גרוטאות המותאמת לגיל הילדים. חצר הגרוטאות היא ייחודית לגן הקיבוצי והיא מהווה עוד דרך חשובה עבור הילד ללמוד ולהכיר את העולם, זאת ע"י שימוש, התנסות ובנייה בחפצים שיצאו מהשימוש המקורי שלהם ונלקחו מסביבת החיים הרחבה של הילד והמבוגרים. חצר הגרוטאות מכילה חפצים שהילד פוגש בכל אחד מפעילותיו בבית, בפנים הגן ובטיול. הוא נפגש בכולם יחד ואפשרויות הפעילות אינן מוגבלות דבר התורם לגמישות התפיסה והתמצאות מהירה.
חצר הגרוטאות מזמנת לילדים אין ספור הזדמנויות לפיתוח הקשרים הקוגניטיביים, רגשיים וחברתיים זאת תוך הנאה חושית מהנה הנותנת מוטיבציה ללמידה. טיפוחה, העשרה בחפצים, ניקיונה ושמירה על הבטיחות הם באחריותו של הצוות החינוכי. אנו רואים את פעילות הילדים בחצר / ובטיול ברחבי הקיבוץ כשוות ערך לפעילות בתוך הבית ומכאן שהחצר / טיול והבית מהווים יחידה חינוכית אחת שלמה. על כן , לאחר סיום יום הפעילות בגן אין להסתובב בחצר הגרוטאות.
קשר עם ההוריםההורים במערכת שלנו הם שותפים חשובים ביותר. אנו רואים חשיבות רבה לקשר רציף ולשיתוף פעולה מלא בין המשפחה לבין בית הילדים.
כמו כן אנו מעודדים את ההורים לפנות אלינו בשעת הצורך להקשבה והתייעצות משותפת. בתחילת כל שנה מתקיימת אסיפת הורים להכרות עם הצוות והעברת מידע על תוכנית העבודה לשנה הקרובה. סה"כ במשך השנה מתקיימות 3 שיחות הורים אישיות, אחת בתחילת השנה, השנייה באמצע השנה והשלישית לקראת סוף השנה.
קשר עם הקהילהאנו רואים חשיבות רבה בקשר של הילדים עם הקהילה בה הם מתחנכים. קשר זה נעשה באמצעות הטיולים לענפי המשק השונים, שם פוגשים הילדים אנשים בעבודתם ומתוך התנסות ממשית לומדים ומרחיבים את המושגים שיש להם על העולם. הטיולים מזמנים לילדים הכרות עם אוכלוסיה רב דורית מגוונת ובה אנשים בעלי ייחוד: אנשים שעוסקים בתחומים שונים, ילדים בגילאים שונים, סבים וכו'...
הקשר עם מקומות העבודה והאנשים בקיבוץ הוא קשר מתמשך ומתפתח שחוזר על עצמו שוב ושוב במהלך השנה ועל ידי כך לומדים הילדים לחדד את יכולת האבחנה שלהם בשינויים שקורים בסביבתם הקרובה. אנו מיחסים חשיבות רבה לשבת ולחגי ישראל, מייחדים להם פעילויות ייחודיות בהתאם לגיל הילדים וחוגגים את החגים בבתי הילדים בהתאם לאורח חיינו ולתפיסה החינוכית שלנו. יש לציין שמלבד מסיבות החג בגנים במסורת שלנו אנו חוגגים חלק מהחגים באופן מערכתי , מבית התינוקות ועד הגן הבוגר כמשפחה אחת גדולה.
בעיות חינוכיותקיים מעקב מטעם התק"מ, בשיתוף פעולה עם רכזת הגיל הרך שלנו, וכך ניתן מענה לגננות ולצוות ועפ"י צורך גם להורים. כמו כן יש ליווי של פסיכולוגית בגן אגוז, ובעת הצורך בגן ברוש עבור הצוות החינוכי. ע"י השירות הפסיכולוגי של מועצת מנשה.
בטיחותהצוות החינוכי אחראי לבטיחות הילדים בזמן שהותם בגן הילדים. הצוות עובר הדרכת בטיחות ואנו מתנהלים עפ"י נהלי בטיחות מערכתיים.
כדי לשמור על בטיחות הילדים, אנו דורשים מכל ההורים המביאים את ילדם עם רכבם לנסוע באיטיות ברחבי הקיבוץ ולהחנות את הרכב רק במגרשי החניה. הילדים מגיעים למסגרות חינוכיות בליווי הורה או מבוגר הממונה על ידו, זאת כדי להבטיח שהילד אכן הגיע לגן והאחריות עליו עוברת אל הצוות החינוכי, וכן כדי למסור מידע חיוני לגבי הילד. כך גם בסוף יום הפעילות ההורים אחראים על לקיחת הילד מהגן ומרגע עזיבתו את גן הילדים הוא באחריות הוריו.
ולסיכוםמערכת גני הילדים בכפר גליקסון פועלת בתפיסה חינוכית כוללת שעוצבה במשך שנים רבות ורואה את יעודה בהעמקת כלי החינוך והתאמתם לגיל הילד ולדרישות המציאות המשתנה.
בברכה,
צוות גני הילדים
כפר גליקסון